PREZON ROATA RUPT

User avatar
alex79
Posts: 586
Joined: 13 Sep 2009, 20:28
Auto: Kia Ceed 1.4 Best
Location: Bacau
Contact:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by alex79 »

Am facut primul pas. Am cumparat 2 prezoane si 2 piulite cu 30 lei. Sambata poate gasesc un service.
Momentan am intrebat la 2 serviceuri. La unul vroia intre 100 si 150lei de schimbat un prezon. La altul 50lei.
Primul sigur exagera. Din cate am cercetat operatiunea nu este foarte complicata: se da jos roata, se da jos etrierul, se da jos discul de frana se scoate prezonul rupt(al meu e rupt de la jumate), se pune prezonul nou, se pune discul de frana, se pune etrierul, se pune roata.

Pornind de la pretul primului service as zice ca ajunge spre 600 lei de schimbat discurile de frana. :)
Fratia Ceed-ului
ODO 101800 km
BC-05-YSL Kia Ceed Best 1.4, 109CP, NGK Iridium, Jante aliaj Dezent F/L 15"
Cauciucuri iarna Nokian WR D3 185/65/R15

User avatar
alex79
Posts: 586
Joined: 13 Sep 2009, 20:28
Auto: Kia Ceed 1.4 Best
Location: Bacau
Contact:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by alex79 »

Gata am rezolvat. Am schimbat la un colaborator prezonul.
In esenta nu se schimba greu, doar trebuie sa ai scule.
Fratia Ceed-ului
ODO 101800 km
BC-05-YSL Kia Ceed Best 1.4, 109CP, NGK Iridium, Jante aliaj Dezent F/L 15"
Cauciucuri iarna Nokian WR D3 185/65/R15

burciu_19
Posts: 77
Joined: 02 Oct 2008, 19:09
Auto:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by burciu_19 »

Pt cine este interesat am de vanzare toate piulitele de pe vechiul meu pro_ceed , pret 100 ron toate , contact 0762958929
pro-ceed

User avatar
alex79
Posts: 586
Joined: 13 Sep 2009, 20:28
Auto: Kia Ceed 1.4 Best
Location: Bacau
Contact:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by alex79 »

Piulite pentru jante de aliaj sau jante de tabla?
Fratia Ceed-ului
ODO 101800 km
BC-05-YSL Kia Ceed Best 1.4, 109CP, NGK Iridium, Jante aliaj Dezent F/L 15"
Cauciucuri iarna Nokian WR D3 185/65/R15

burciu_19
Posts: 77
Joined: 02 Oct 2008, 19:09
Auto:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by burciu_19 »

Jante de tabla
pro-ceed

User avatar
alimos
Posts: 1383
Joined: 19 Apr 2008, 22:15
Auto: cee'd 1.4 SW;sportage 1.6 GDI
Location: Bacau
Contact:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by alimos »

Pentru ca nimeni nu explica aici cum se face practic schimbarea, iar eu aveam nevoie ca de aer de informatiile astea, am sa incerc sa detaliez eu procedura, astfel incat sa nu cadeti in plasa celor care vor sa va schimbe rulmentul pentru un amarat de prezon. Intr-adevar, cartea de service explica shimbarea prezonului cu scoaterea fuzetei. Cand scoti fuzeta, strici inevitabil rulmentul, deci hopa rulment nou. Insa, acel prezon rupt poate fi scos , daca in tabla din spatele fuzetei se face prin taiere o fanta de 1,5cm latime, prin care sa iasa inspre motor prezonul rupt si sa se bage in sens invers prezonul nou. Se bate cu un ciocan usor prezonul, in timp ce in paralel se insurubeaza o pulita pe prezon, astfel incat sa se traga in locul lui. Toate astea se fac desigur cu roata, etrierul complet si discul date jos. Chei de 14 si 17 pt etrier,un flex mic cu panza subtire si o surubelnita cap cruce pt disc. Totul in curte/ fata blocului. Deci nu trebuie conditii speciale. Taiatul acele tablite din spatele discului nu produce nicio paguba ulterioara, avand in vedere ca nu exista etanseitate in spatele discului, ci doar o protectie impotriva pietrelor. Eu am taiat fix sub etrier, in partea dinspre spatele masinii. Spor!
Ceed 1.4 109 hp SW BEST,2008,Pewter Beige,ODO 190000
SportageIII 1.6GDI 135 hp ,2014,Space Blue,ODO 105500
Ceed 1.6 crdi 115hp ,2009, Piston Grey,odo 250000

User avatar
Nesta3
Moderator General
Posts: 5221
Joined: 17 Mar 2009, 05:31
Auto: Kia Sportage QL
Location: Bucharest

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by Nesta3 »

Mersi de informatii :D
EX : 2008 Kia Proceed 1.4MPI Best

EX : 2016 KIA SPORTAGE 1.6GDI STYLE

2021 Peugeot E-2008 GT LINE
2013 Nissan Qashqai+2 Techview Edition

BAU
Moderator General
Posts: 3291
Joined: 24 Jan 2008, 00:25
Auto:
Location: Bucuresti

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by BAU »

@alimos : Merci de informatii , sunt interesante :D , chiar ajuta in situatii extreme.
1.6 GSL EX, MT, 122 CP, 225/45 R17W, 133.000 km

User avatar
Ogy
Cel mai ghinionist!
Posts: 5213
Joined: 29 Feb 2008, 16:06
Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
Location: Bucuresti
Contact:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by Ogy »

Daca puneai si niste poze era perfect!

User avatar
alex79
Posts: 586
Joined: 13 Sep 2009, 20:28
Auto: Kia Ceed 1.4 Best
Location: Bacau
Contact:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by alex79 »

Atunci cand mi-a schimbat mie nea Petrica nu am avut posibilitatea sa fac poze. Nu a fost necesar sa se faca nicio decupare. Ce-i drept masina era ridicata pe elevator si aveai acces destul de bun. In spatele blocului e ceva mai complicat dar nu imposibil. Nea mecanicu' nu are degete de pianist si a reusit sa extraga prezonul rupt si sa introduca pe cel nou fara sa decupeze nimic.
Suruburile de la discul de frana erau un pic cam intepenite dar le-a dat 2 ciocane si au mers. Asezarea la pozitie a prezonului se face prin infiletarea unei piulite.
Fratia Ceed-ului
ODO 101800 km
BC-05-YSL Kia Ceed Best 1.4, 109CP, NGK Iridium, Jante aliaj Dezent F/L 15"
Cauciucuri iarna Nokian WR D3 185/65/R15

User avatar
alimos
Posts: 1383
Joined: 19 Apr 2008, 22:15
Auto: cee'd 1.4 SW;sportage 1.6 GDI
Location: Bacau
Contact:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by alimos »

@alex79: este foarte probabil sa iasa si daca impingi acel clopot din spatele fuzetei inspre motor. Se creeaza probabil o fanta suficient de mare pentru a iesi/intra prezonul pe acolo. Eu insa nu am vrut sa mototolesc tabla aia,preferand sa o sectionez putin. Ideea postului era ca se poate schimba un prezon si fara schimbarea rulmentului. Pe mine asta ma durea.Ma gandeam numai la penibilul situatiei. Sa dau jos rulment de fabrica si sa pun cine stie ce alt rulment, si toate astea pentru un nenorocit de prezon...
A...si inca o constatare. Invatat minte cu prezoanele astea obosite,mi-am luat doua prezoane si doua piulite de rezerva. Zilele trecute cand am schimbat discurile de frana, o alta piulita de pe dreapta dadea semne de ingreunare a desfiletarii. S-a desfiletat totusi fara probleme, iar in locul ei am pus o piulita noua. Ei...asta noua merge ca unsa. Concluzia:nu prezoanele se strica la vulcanizari, ci piulitele se mananca si blocheaza filetul. Eu asta cred....
Cele bune!
Ceed 1.4 109 hp SW BEST,2008,Pewter Beige,ODO 190000
SportageIII 1.6GDI 135 hp ,2014,Space Blue,ODO 105500
Ceed 1.6 crdi 115hp ,2009, Piston Grey,odo 250000

BAU
Moderator General
Posts: 3291
Joined: 24 Jan 2008, 00:25
Auto:
Location: Bucuresti

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by BAU »

in mecanica este o lege : Intotdeauna trebuie sa cedeze piesa mai ieftina si mai usor de inlocuit . Acesta este realitatea organelor de asamblare . Intotdeauna un surub sau un prezon se fabrica dintr-un material mai rezistent decit piulita .

Exemplu:La suruburi din otel olc45 , olc60 se folosesc piulite olc 35, olc 15 sau din otel fosforos AUT
Piulitele se deterioreaza datorita faptului ca sunt mai maleabile , mai moi si cedeaza usor filetul iar prezoanele sunt mai dure dar au rezistenta la intindere mai mica.
Last edited by BAU on 12 Sep 2014, 21:28, edited 1 time in total.
1.6 GSL EX, MT, 122 CP, 225/45 R17W, 133.000 km

ding
Posts: 74
Joined: 08 Sep 2011, 18:06
Auto:

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by ding »

alimos wrote:...Invatat minte cu prezoanele astea obosite,mi-am luat doua prezoane si doua piulite de rezerva. Zilele trecute cand am schimbat discurile de frana, o alta piulita de pe dreapta dadea semne de ingreunare a desfiletarii. S-a desfiletat totusi fara probleme, iar in locul ei am pus o piulita noua. Ei...asta noua merge ca unsa. Concluzia:nu prezoanele se strica la vulcanizari, ci piulitele se mananca si blocheaza filetul. Eu asta cred....
Cele bune!
Credeti sau nu, tot la vulcanizari este cheia ! Atat timp cat idiotii strang pana iese zeama cu cheia aia in cruce, sau folosesc pistolul pneumatic fara ax dinamometric - un adaptor care se pune intre pistol si piulita rotii ce care se deformeaza in functie de momentul de torsiune aplicat, facand socurile pistolului fara efect - nu veti avea decat prezoane/piulite cu filetul forfecat/incalecat. Nu se vede atunci cand monteaza roata ci la atunci cand se demonteaza.

Intamplator ma duc la aceeasi vulcanizare - care imi tine si rotile - si anul trecut cand au vrut sa puna incaltarile de iarna o piulita nu a vrut a se desfaca. Au inceput cu vechea poveste: Sefu' uite ai o problema cu prezonu', piulita asta se invarte nasol si s-ar putea sa se rupa prezonu' - adica faceau preludiul, noi ne spalam pe maini, vezi ce te faci !.

Le-am amintit ca tot ei mi-au incatat masina si pt vara, mai ales ca atunci chiar le-am atras atentia sa aibe grija cum le strang si s-a facut liniste... :mrgreen: . S-au chinuit vreo juma' de ora si au scos piulita,apoi au calibrat filetul prezonului si al piulitei. Evident ca ambele sunt deteriorate, dar inca mai tin (dr spate).

Tot la fel de adevarat este si ca materialele folosite pt prezon/piulita sunt mai slabe , pt ca se face economie in industrie, dar daca se folosesc parametrii de starngere impusi de constructor nu sunt probleme.

Asa ca ori le strangeti voi cu cheia din dotarea masinii ( nu aveti nici o sansa sa strangeti prea tare si nici nu trebuie) ori mergeti cu cheia dinamometrica si ii puneti pe ei sa le stranga...ori acceptati situatia si consecintele ce pot rezulta. Cel mai neplacut nu este sa se rupa prezonul ci sa nu puteti schimba roata cand aveti o pana, evident de cele mai multe ori in camp, cand ploua , ninge , bate vantul...etc. :)

PS: 1- Va rog sa imi spuneti daca ati vazut vreo vulcanizare strangand piuitele la moment
2 - BAU are dreptate in principu, dar regula nu mai e valabila cand bouleanul trage in disperare de piulita, filetul se incaleca pe mai multe spire, piulita devenind practic una cu corpul prezonului => prezon rupt !
Last edited by ding on 12 Sep 2014, 21:45, edited 1 time in total.

BAU
Moderator General
Posts: 3291
Joined: 24 Jan 2008, 00:25
Auto:
Location: Bucuresti

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by BAU »

Eroare de postare !
Last edited by BAU on 12 Sep 2014, 21:45, edited 1 time in total.
1.6 GSL EX, MT, 122 CP, 225/45 R17W, 133.000 km

BAU
Moderator General
Posts: 3291
Joined: 24 Jan 2008, 00:25
Auto:
Location: Bucuresti

Re: PREZON ROATA RUPT

Post by BAU »

@ding: Ai perfecta dreptate . Spilul este in lenea celor de la vulcanizare . Acesta este motivul pentru care eu imi schimb singur anvelopele de iarna cu cele de vara ( pentru a le stringe singur ) iar cind am o pana prefer sa scot singur cuiul din anvelopa si sa merg la vulcanizare pe rezerva . Dar mai sunt si exceptii.
Am avut o pana pe Valea Prahovei si mi-am reparat anvelopa la un meserias in Poiana Tapului. Am ramas uimit cind am vazut ca mecanicul care a lucrat rapid si curat ( desi era simbata ) folosea la stringerea piulitelor o cheie dinamometrica .
Si nu era decit o vulcanizare mica .
1.6 GSL EX, MT, 122 CP, 225/45 R17W, 133.000 km

Post Reply

Return to “Accidente”