turatia de eficienta maxima?

Adrian Ciobotaru
Posts: 50
Joined: 06 Sep 2020, 22:34
Auto: Niro hibrid fara plug-in
Location: Brasov

turatia de eficienta maxima?

Post by Adrian Ciobotaru »

buna.
in prezent am atins 75.000 de km cu masina. din pacate, de o jumatate de an o folosesc doar in week-end, iar in timpul saptamanii circul cu vechiul meu Renault Megane de 106 CP, cu motorul sau K9K, inclusiv din motivul ca "simt" mai bine acea masina.

La Kia Niro nu am reusit sa gasesc care este turatia cea mai "buna" pentru motor: adica cea mai economica dpdv combustibil, dar si sanatoasa pentru motor. Poate deoarece este un motor "ciudat" si nu iti arata turatia in rpm, poate ca nu ma priep eu... si, deaceea, doresc sa intreb:
STIE CINEVA CARE ESTE TURATIA RECOMANDATA PENTRU MERS IN VITEZA CONSTANTA, CU CONSUM MINIM SI DURATA DE VIATA MAXIMA A MOTORULUI?

Permiteti-mi sa va scriu cum este la Renault Megane 1.5. Diesel 106 CP:
a) daca mergi cu viteza constanta, la turatie de 1500 rpm, este un consum mic, dar motorul este subturat si strici turbina, egr si multe altele. Daca turezi mai tare, consumul creste... treci de 2000 rpm, unde este cuplul maxim al motorului, consumul mai creste ceva timp, dupa care, la un moment dat, incepe brusc sa scada...

b) si asa ajungi la 2700 rpm, punct in care, daca mergi CONSTANT, consumul este MINIM, de 2 si ceva litri la suta de km! Acest lucru se datoreaza faptului ca, la aceasta turatie, folosesti la maxim puterea aditionala data de catre turbina. Acesta este punctul in care intregul ansamblu motor+turbina + egr etc functioneaza in modul cel mai eficient, temperatura optima, nu este nici subturat si nici solicitat (turat tare), consumul este si el minim etc. 2700 este turatia ideala, indiferent de treapta a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a sau chiar a 6-a.

c) daca turezi dincolo de 3000 rpm, creste consumul, desigur... motorul nu are insa de suferit, decat daca treci de 4000...

Si, revenind la Kia Niro: motor pe benzina, fara turbina: care este turatia optima? Mergand pe drum perfect drept, la ce RPM sa tin motorul? Dar stop, masina nu ne arata turatia motorului... si schimba ea automat.
 
Si atunci, intrebarea se traduce... la ce viteza sa circul? la o viteza la care motorul sta mai turtat, sau la una la care motorul sta mai putin turat?
Niro 1.6 gdi DCT hybrid, confort, 2020.

BAU
Moderator General
Posts: 3291
Joined: 24 Jan 2008, 00:25
Auto:
Location: Bucuresti

Re: turatia de eficienta maxima?

Post by BAU »

Cred ca ti-ai dat seama singur de raspuns .

Fiecare motor este calculat pentru eficacitate maxima ( putere , viteza mare, la consum cat mai mic ) .

Dar este in functie si de tipul de motor . Unele motoare pot obtine acest lucru la turatii mici , alte motoare de capacitate mica au nevoie de turatii mai mari .

Dar se accepta in general ca motoarele pe benzina ar trebui sa functioneze bine cam in plaja de 2500-3500 rot/ min . La 2500 rot/ min motorul cam sufera , la 3500 rot/min ai cuplu maxim , dar de aici creste consumul .

Un conducator experimentat " simte masina " , schimba vitezele dupa turatia si viteza masinii , in mod instinctiv .

Dar la o masina cu cutie automata , nu prea ai ce face . Masina schimba vitezele singura, conform softului . Sa obtina acea putere maxima la consum cat mai mic .
1.6 GSL EX, MT, 122 CP, 225/45 R17W, 133.000 km

User avatar
Faust
Posts: 497
Joined: 18 Jan 2020, 21:13
Auto: KIA Sportage GT-line AWD
Location: Băneasa

Re: turatia de eficienta maxima?

Post by Faust »

Toată șmecheria este să se facă cel mai bun compromis între turația motorului și treapta de viteze a cutiei de viteze.
Să simți mașina când are cuplul optim într-o treaptă de viteze, în traficul urban este greșit să se ruleze cu treaptă mare de viteze și turație mică, așa zisul mers la consum, de fapt nu este nici un mers la consum, dacă rulezi cu treapta a cincea sau a șasea cu 50..60km/h în momentul când accelerezi cilindri vor fi inundați de carburant care nu arde în totalitate, îți crește consumul.
La 2500rpm motorul nu are deloc de suferit, la 2500rpm poți avea și 100...110km/h sau mai mult, motorul atunci este deja în plaja de cuplu bun, consum mic, odată cu ajungerea la o anumită viteză, care se menține cât de cât constantă, treaptă de viteze 6 sau 7, motorul doar "întreține" viteza, livrează putere mică, datorită momentului de inerție, motorul este alimentat cu puțin carburant, implicit o ardere optimă cu foarte puține reziduri care se pot depune în evacuare.
La cutiile automate poți selecta treptat de viteze manual, în special atunci când se circulă în trafic urban, să nu târâi mașina cu motorul subturat, să circuli cu o treaptă de viteză optimă.
Kia Sportage GT-line T-gdi AWD 6MT

Fan motoare supraalimentate pe benzină .

Post Reply

Return to “Niro”