Xenon: deranjează sau nu?

Eleroane, kituri de caroserie, folie, geamuri fumurii, xenoane, roţi / cauciucuri, huse...
Post Reply
colin
Posts: 321
Joined: 24 Jan 2013, 15:26
Auto: Ceed

Post by colin »

Legea prevede amenda si o vizita pentru omologare la rar. Se plateste in plus si acest serviciu

colin
Posts: 321
Joined: 24 Jan 2013, 15:26
Auto: Ceed

Atentie la xenon!

Post by colin »

Pana de curand credeam ca xenon cu lupe e ok. Si nu are nimeni cum sa ma lase fara talon. Insa patania de a aseara a unui amic cu skoda octavia m-a facut sa analizez putin legea din Romania, precum si legea europeana in acest domeniu.

Pe scurt atat legea noastra dar si cea europeana zic asa:

Este permis schimbarea farurilor la masina cu unele la fel sau superioare. Sau chiar tunning daca se doreste. Numai daca acestea au certificat rar. Cum au de exemplu unele benzi drl (vezi philips). Suplimentar. Chiar daca masina are lupe din fabrica nu mizati ca montati usor xenon si nu va baga nimeni in seama. Amicul meu era exact in aceasta situatie si a ramas rapid fara talon. Plus niste cheltuieli :(

Mai explicit: legea noastra dar si europeana spun pe intelesul tuturor ca absolut orice modificare adusa sistemului de lumini se omologheaza la RAR. Insa.......RAR nu omologheaza in veci xenon fara calculator de autoleveling si stropitoare, asa cum apare la masinile moderne. Astfel ca, concluzia mea este ca daca faceti ceva........ Faceti totul legal, pt ca amenzile si repunerea sistemului de lumini in starea originala aduc cu sine niste cheltuieli care nu va sunt necesare.

De stiut si faptul ca rar verifica foarte usor de la distanta baza de date dupa nr de inmatriculare si implicit serie de sasiu. Astfel ca stie in cateva secunde cine si ce trebuie sa aiba pe masina.

P.S. "La politie e foame :))"

User avatar
Nesta3
Moderator General
Posts: 5221
Joined: 17 Mar 2009, 05:31
Auto: Kia Sportage QL
Location: Bucharest

Re: Xenon: deranjează sau nu?

Post by Nesta3 »

Autoleveling inseamna ca in momentul in care pornesti motorul, senzorii plasati pe ambele punti,detecteaza inclinatia(daca masina e incarcata si se ridica de bot) si ajusteaza nivelul iluminarii.Din cate stiu,la masinile care au autoleveling,nu exista si reglajul manual din habitaclu(cum avem noi).In cartea masinii Kia ceed scrie clar ca atunci cand esti singur in masina nivelul trebuie sa fie pe zero(faruri reglate nu care bat in pomi pe orice treapta),iar cu cat creste nr de pasageri,trebuie coborate la 1-2-3.Asa ca lupele mele bat mult mai bine decat un far normal,nu orbesc deoarece au "cut off-ul" ala specific lupelor, acel Z intors care propaga lumina in partea dreapta a drumului sau stanga(Anglia) fara sa existe dispersie de lumina ca in cazul farurilor normale.Am temperatura luminii de 4300k exact ca a lupelor OE si un consum mai mic(35w).Singura treaba care lipseste e spalatorul,care nu este musai pus doar pe faruri cu lupa si xenon OE(am vazut pe faruri OE cu lupa fara xenon,pe faruri normale fara xenon,dar si instalatii care functionau doar de dragul de a functiona).
Nu zic ca ce am pe masina e legal,dar nici nu incalc vreun principiu care bulverseaza traficul in general.
Pana la proba contrarie, aleg sa folosesc lupele pentru siguranta mea dar si a celorlalti participanti la trafic sau pietoni.

Si da, e foame mare
Si da, nu ii intereseaza pe politisti.
EX : 2008 Kia Proceed 1.4MPI Best

EX : 2016 KIA SPORTAGE 1.6GDI STYLE

2021 Peugeot E-2008 GT LINE
2013 Nissan Qashqai+2 Techview Edition

User avatar
MeGeNe
Moderator General
Posts: 1390
Joined: 15 Jun 2009, 12:07
Auto: KIA
Location: Bucuresti - Titan

Re: Xenon: deranjează sau nu?

Post by MeGeNe »

In urma cu ceva timp, in grupul clubKIA.ro de pe facebook a fost cineva care vindea instalatii xenon care dupa spusele lui erau legale chiar si pentru proiectoare. Baiguia ceva ca sunt "omologate", avand acreditare ISO nouamiinustiucat. N-am avut de lucru si i-am spus ca respectiva acreditare n-are nimic in comun cu omologarea. Si asa a inceput "dansul"... Totul argumentat. Din pacate, acel post a fost sters. Sper ca unii dintre voi l-au citit.
In principiu, lucrurile stau cam asa: orice vehicul supus inmatricularii care circula pe soselele patriei noastre trebuie sa fie omologat. In cadrul acestei omologari intra si sistemul de iluminat si semnalizare cu care sunt prevazute aceste vehicule din fabrica. Hai sa vorbim strict despre faruri, dar e la fel de valabil si pentru stopuri de exemplu. Daca o sa va uitati pe carcasa oricarui far, de la orice masina, o sa vedeti niste simboluri formate din cifre si litere. Aceste simboluri indica printre altele din ce material este fabricat farul, daca este construit pentru circulatia pe stanga sau pe dreapta, daca este prevazut cu oglinda sau cu lupa precum si tipul de sursa de iluminare (LED, HID sau incandescent). Prin adaugarea unui sistem cu lupe, farul nu va mai corespunde omologarii. De asemenea, si farul are un numar de omologare.
Haideti sa vorbim si despre modificari mai ample ale sistemului de iluminare, numai din punct de vedere strict legal, nu tehnic.
Daca vreti sa faceti conversia de la halogen la xenon, trebuie sa achizitionati piese DE ORIGINE care au fost omologate pentru masina respectiva, adica au fost montate "de la mama lor"pe tipul respectiv de masina. Aici intra asa: faruri cu lupe, sistem de autoleveling si spalatoare de faruri. Fac mentiunea ca din punct de vedere legal, autolevelingul este obligatoriu pentru sistemele de iluminare care folosesc surse de lumina cu fluxul luminos mai mare de 2.000 lumeni. Un bec halogen H7 de 55w are cam 1.500 lumeni. Un sistem xenon de 35w are cam 3.000 lumeni. DAR o instalatie xenon de 25w are sub 2.000 lumeni, prin urmare nu necesita autoleveling (vezi autoturismele Mini care din fabrica au xenon de 25w si nu au autoleveling. Stiati asta?). Ca o paranteza, autolevelingul regleaza inaltimea la care bat farurile in functie de incarcarea masinii, nu de denivelarile de pe drum. Motorasele de faruri n-ar putea sa modifice pozitia farurilor atat de repede si cu o frecventa atat de mare. Cu piesele astea montate pe masina, cu actele de provenienta a lor si cu dovada montarii lor intr-un service autorizat, se merge la RAR pentru a se face mentiunile in CIV. De-abia atunci s-ar intra in legalitate.
Deci,revenind: au fost montate chestiile astea pe Cee'd? Nu. Prin urmare, nu avem posibilitatea sa le montam si sa avem pretentia sa fim in legalitate.
Din punct de vedere tehnic, exista si sisteme de autoleveling si spalatoare de faruri after market care pot fi montate atat pe Cee'd cat si pe oricare alta masina. De asemenea, exista si niste sisteme care la pornirea farurilor "plimba" lumina in sus si in jos, pentru a mima autolevelingul. Dar nu cred ca se justifica investitia. In cazul unui control mai serios, banuiti care este rezultatul...
Stiti cam care este pretul unor lupe originale bixenon Mini Morimoto H1 ultima generatie "la mama lor"? 120 US$. Ce gasiti pe la noi, la preturi mult mai scazute, sunt doar niste copii chinezesti ale unor generatii mai vechi. Dar printre astea se mai gasesc si unele mai "de doamne ajuta".
In urma cu multi ani, au existat autoturisme care au venit din fabrica cu xenon montat in faruri cu oglinda (Renault Laguna, Subaru Forester, parca si Volvo S40, etc.). Acestea aveau becuri cu xenon speciale, prevazute cu un ecran care obtura dispersia luminii pe anumite directii, pentru a nu orbi ceilalti participanti la trafic si pentru a nu "trezi pomii". Intre timp, a devenit obligatoriu prin lege ca orice autoturism care "se naste" cu xenon din fabrica sa aiba obligatoriu farurile prevazute cu lupe.
Intr-adevar, montand lupe in faruri, lumina este directionata strict pe sosea. Daca sunt bine montate si farurile sunt reglate corect, nu deranjeaza ceilalti participanti la trafic. Si eu am avut montate niste lupe bixenon pe faruri, cu xenon de 35w si 5.000k. Intr-un final, dupa ce le-am folosit cateva luni si apoi au zacut vreun an pe balcon, acele faruri au ajuns la Alpinad, care e foarte multumit de ele.
Sper ca nu v-am plictisit cu acest post cam lung, dar vroiam sa facem putina lumina referitor la acest subiect Daca cineva are dubii la ceea ce am scris mai sus, sa spuna si voi incerca sa gasesc din nou articolele si bibliografia aferenta.
B-39-MGN cee'd HB yellow dakar 1,6 GSL City

User avatar
Nesta3
Moderator General
Posts: 5221
Joined: 17 Mar 2009, 05:31
Auto: Kia Sportage QL
Location: Bucharest

Re: Xenon: deranjează sau nu?

Post by Nesta3 »

Autoleveling pe audi a4 b6 2004 consta in ajustarea directiei iluminarii doar in momentul pornirii motorului si farurilor.Xenon original pe lupe.Nu exista ajustare in timpul mersului.Asa am vazut si pe Skoda si pe alte masini.Ajustarea in timpul mersului e doar o imbunatatire a acestui sistem,neobligatoriu,aparut asa cum a aparut si cornering lights,adica optional.
Cum am zis mai sus,sunt de acord doar cu obligativitatea de a avea spalator.In rest,nu poate dovedi nimeni si nimic ca farurile mele deranjeaza sau sunt ilegale,atata timp cat lumineaza foarte bine,ajutand atat posesorul/soferul in cauza,cat si restul participantilor la trafic,(soferii-nu ii deranjez cu nimic, si pietonii-ca sunt mai salbatici asa si eu ii pot vedea).
Daca ceed nu a fost echipat cu faruri cu lupe,inseamna ca farurile dectane cu lupe sunt ilegale.Dar surpriza,sunt omologate TUV,ECEA(asa parca se numesc) si RAR.
Nu vreau sa se inteleaga ca ma "atac", deoarece am avut xenon pe far normal si am renuntat deoarece pe ploaie nu vezi nimic,plus ca sunt f deranjante pt restul,cu toate reglajele posibile.
Sunt aceleasi lupe cu alea de pe Retrofit.com.Si alea tot chinezarii sunt.Am scormonit internetul asta bine de tot.
Sincer,as pune becuri normale,H1, dar alea produc prea multa caldura si e foarte posibil sa distruga lupa si geamul farului.
EX : 2008 Kia Proceed 1.4MPI Best

EX : 2016 KIA SPORTAGE 1.6GDI STYLE

2021 Peugeot E-2008 GT LINE
2013 Nissan Qashqai+2 Techview Edition

colin
Posts: 321
Joined: 24 Jan 2013, 15:26
Auto: Ceed

Post by colin »

O mica informatie pentru amatorii de "tunning": orice far care nu este identic constructiv. Inclusiv dectane. Nu este legal sa il montezi pe masina. Inclusiv modificarea farului prin adaugarea de lupe. Toatea astea daca nu au certificat de omologare de la rar. Ramai urgent fara talon. Scurt si fara comentarii. Aveti mare grija cu modificarile constructive ale masinii. Controalele s-au intetit si se agata de absolut orice cacacel

stenso
Posts: 318
Joined: 24 Aug 2013, 12:18
Auto: kia ceed 1.4

Re: Xenon: deranjează sau nu?

Post by stenso »

@megene te contrazic putin la faza ca acum mai nou orice masina cu xenon de fabrica e obligatoriu sa aiba lupa. Iti dau doar 1 exemplu : mercedes benz e class model/an 2014 . Sa te uiti pe strada sa vezi ca 9 din 10 au oglinda cu xenon (chiar un albastru urat zici ca e pe 8k) , initial crezand ca sa ticnit lupul si ca e din nou oglinda la moda pt xenon , pana cand...l.am vazut si pe acel 1 (din 10) care avea si lupa cu xenon care evident era un model full sau pus cumva la optionale.

Eu nu cunosc teoria/legea dar ti.am dat 1 ex din practica. Si nu cred ca mercedes incalca legea. Si chiar daca ar vrea sa o faca cum spuneai si tu nu ar primii omologare.

quelloo
Posts: 4407
Joined: 22 Oct 2008, 21:51
Auto: Kia Proceed 2.0 DSL
Location: Bucuresti - Dristor si ocazional Titan

Re: Xenon: deranjează sau nu?

Post by quelloo »

a inchiriat un prieten pentru nunta un E classe 2014 si avea lupe.
nu pot sa zic ca am vazut multe pe strada pana acum, dar chiar o sa casc ochiii mai bine ca m-ai facut curios.
Proceed Cassa White 2.0 DSL Style... + pachet sport (the works...)
http://picasaweb.google.com/quelloo69/Q ... directlink

colin
Posts: 321
Joined: 24 Jan 2013, 15:26
Auto: Ceed

Post by colin »

Cred ca faci confuzie cu ledurile din gama mercedes. Nu mai exista xenon fara lupa si autoleveling de foarte multi ani. A scris cineva mai sus de ce

stenso
Posts: 318
Joined: 24 Aug 2013, 12:18
Auto: kia ceed 1.4

Re: Xenon: deranjează sau nu?

Post by stenso »

Nu confund deloc. Full led este deocamdata pe mercedes cls si pe seat leon. Cine nu ma crede sa se uite cu atentie in trafic la e classe (ultimul model cu far intreg, nu cel cu 2 bucati de far romb) asta daca nu se vede si in pozele de pe net.

Post Reply

Return to “Styling, exterior şi interior”