Merita citit:
Analiza
Date: Scufita Rosie este fetita cuminte.
Analiza: Din start ne dam seama ca este vorba despre o minora de care
copiii, in rautatea lor, si-au batut joc cu aceasta porecla, probabil
din cauza unei caciulite rosii crosetate de mamica ei, pe care fetita o
poarta des din cauza unei sensibilitati fizice la frig in regiunea craniului.
Asadar avem de-a face cu o bolnava marginalizata si descurajata de
societatea din jurul ei.
Date: Scufita merge zi de zi cu cosuletul cu mancare la bunicuta care
locuieste in padure.
Analiza: Nici o bunica normala nu locuieste in padure.
Singura explicatie este ca aceasta bunica a primit in urma
retrocedarilor cateva hectare de teren impadurit. Este stiut ca
taranii nu se gandesc mult ca sa prade padurea de lemne, mai ales
inainte de venirea iernii. Asadar aceasta bunica este o scorpie
zgarcita care si-a facut casa in padure (oare nu tot din lemn taiat
fara aprobare de la Ocolul Silvic?) si sta acolo ca sa-si pazeasca
avutul. Teoria ca este vorba de o baba ticaloasa se verifica prin
faptul ca in loc sa plateasca un serviciu de livrare la domiciliu a
hranei, a silit-o pe nepoata ei (o fiinta neajutorata si bolnava) sa
faca zilnic naveta din oras in padure, fara sa-i pese de pericolele
la care o expune pe biata fata.
Date: Scufita Rosie se intalneste cu lupul care o descoase in privinta
drumului ei.
Analiza: Deja intram intr-o zona a fanteziei bolnave.
Unu la mana ca in Romania lupi mai sunt tare putini, doi la mana ca se
feresc de om ca de dracu iar trei la mana nu vorbesc si chiar de ar
face-o, ar intreba de cel mai apropiat braconier sau cadavru bun de
rontait.
Singura explicatie este ca Scufita Rosie s-a uitat atat de
mult la Animal Planet incat cunoaste obiceiurile lupilor si le poate
intelege scheunaturile.
Date: Lupul o ia inaintea Scufitei care se opreste la cules de flori,
isi preface vocea, intra la bunica, si o inghite.
Analiza: Nu mai stam sa analizam faptul ca multe flori prin padure nu-s,
numai in luminis.. Dar trebuie spus ca nu e frumos sa inveti copiii ca e
in regula ca atunci cand ai o treaba de facut, sa te opresti la cules
flori fara sa stii daca nu-s cumva specii protejate siin consecinta,
pecale de disparitie.
Lupul in schimb pare un personaj menit sa fie bataia de joc a
creatorilor de basme. Daca citim si "Cei 3 purcelusi" sau "Capra cu 3
iezi" observam un model bine definit. Lupul este un individ manat de
dorinta perpetua de a navali in casele oamenilor.
Foloseste toate tertipurile: imita voci si daca nu-i iese, vadit
frustrat, face casa praf.
Concluzie: Lupul este comis-voiajorul actual. Bunica musca momeala si-I
da drumul. Iata cum este prezentata imaginea unei persoane in varsta: o
senila care nu stie sa faca deosebirea intre un urlet de lup si glasul
propriei nepoate. Cu aceasta imagine vor ramane copiii nostri.
Date: Lupul se imbraca cu hainele bunicii, se pune in pat unde il
gaseste Scufita Rosie. O ademeneste prin vorbe sirete sa se apropie si
o inghite si pe ea.
Analiza: Asta intrece orice rusine. Sa-l dea pe lup drept travestit, ei
asta inca nu am mai auzit. Ce fel de minte bolnava poate spune la copii
asa porcarii? Iar dialogul purtat cu Scufita e plin de aluzii sexuale:
toate la lup sunt mari, urechile, labele, dintii, si mai ce?! Iar el
raspunde invariabil cu minciuni menite sa o aduca pe Scufita in pat
langa el. De aici deducem: corupere de minori si perversiuni sexuale!
Date: Apare vanatorul care impusca lupul si le elibereaza pe Scufita
Rosie si bunica.
Analiza: Ce cauta vanatorul in casa bunicii? Doar daca n-a venit cu gand
ascuns. Apoi ce cauta la vanatoare de lupi pe proprietate privata? Din
doua una: sau e un braconier nenorocit sau e un stab mare de la
Bucuresti care plateste sume imense doar pentru
satisfacerea nevoilor sale sadice. In oricare dintre variante, ar trebui
sa fie infierat de
creatorul basmului si nicidecum glorificat pentru fapta sa mareata.
Finalul povestii este sinistru: lupul zbatandu-se in ghiarele mortii
(si ne mai intrebam de ce avem copii dereglati din toate punctele de
vedere) "elibereaza" cele doua femei. Adica avem oroarea sa asistam la
aparitia a doua fapturi partial digerate care se pare ca nu au murit ci
cu nonsalanta isi reiau firul vietii.