Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

alexcrist
Posts: 814
Joined: 08 Feb 2014, 21:25
Auto: Kia XCeed 1,4 T-GDI, 2020
Location: Brașov

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexcrist »

Păi și la Skoda/VAG e diferență între sistemele care doar avertizează (LDWS), acționează la părăsirea benzii (LKAS) sau păstrează activ centrul benzii (LFA). La Skoda, LKAS parcă se cheamă Lane Keeping, iar LFA parcă e Travel Assist, dacă nu le confund eu. Dacă nu ai sistemul maxim, cu păstrarea centrului benzii, sunt mari șanse să ai impresia că intervine târziu și e normal, că te lasă să mergi cum vrei, cât timp ești între dungi. La un mers normal, pe mijlocul benzii, nici la mine nu intervine mai deloc LKAS. Intervine doar când circul mai aproape de marcaje.

User avatar
zaboss
Posts: 1180
Joined: 16 Sep 2010, 21:41
Auto: Kodiaq 2.0 TSI, 4x4 DSG, Style
Location: București
Contact:

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by zaboss »

Pe configuratorul de Kodiaq sunt 2 chestii diferite: Lane Assitant la 300+€ și Lane Assist (care vine la pachet cu Side Assist și e vreo 900€ tot pachetul). Eu am „pachetul complet”. Din videourile de pe net se vede că ține mașina pe bandă, doar că eu nu am testat până acum „hands free” :)
Side Assist, pe lângă tradiționalul „avertizor unghi mort”, vine cu partea de ieșire cu spatele din parcare, foarte utilă.
Travel Assist este introdus pe Octavia și din descriere pare un fel de Adaptive Cruise Control+Lane Assit+Trafic Jam Assit, sisteme care pe Kodi sunt separate. E posibil să le integreze și pe Kodi la următorul an de producție sau pe FL, deși probabil că anul acesta vor fi același lucru. Asta este o chestie care îmi place la Skoda, face update-uri progresiv, nu ca alte mărci care așteaptă un FL. Când am început să studiez și să fac test-drive-uri, erau 2 sisteme de Cruise Control Adaptiv, standard până la 160 kmph și opțional până la 210 kmph. Acum este unul singur, cel de 210.
____________________________________
Light travels faster than sound. That's why most people appear brighter untill you hear them speak.

alexcrist
Posts: 814
Joined: 08 Feb 2014, 21:25
Auto: Kia XCeed 1,4 T-GDI, 2020
Location: Brașov

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexcrist »

Și la mine BCW (unghiul mort) vine și cu Rear Cross Collision Warning, avertizare la traficul lateral la manevrele cu spatele, și de acord că e genial, chiar mai mult decât unghiul mort în sine. Fac review și la ăsta? :lol:

Legat de LFA (la general), posibil să fie activ doar când și pilotul inteligent e activat. Dacă mă gândesc bine, parcă la Kia în manual așa scrie. Dacă SCC nu e activ, atunci nici centrul benzii nu e păstrat, ci funcționează doar ca LKAS de bază. Nu știu la Skoda cum e, posibil totuși să fie ceva similar. În mare, sistemele astea (pilot inteligent, păstrarea centrului benzii, frânarea automată și recunoașterea semnelor de circulație) sunt primele faze spre vehiculele autonome. Conform Kia, se poate atinge autonomie nivel 2 (cred că mai pomenisem la început de jurnal).

Despre facelifturi, și Kia/Hyundai fac actualizări din mers în ultimii ani. Așa cum a apărut brusc navigația de 10 și pe Ceed, așa cum anul ăsta a fost lansat UVO în România (și deja e disponibil pe orice model care va fi comandat cu navi de 10 inch), așa cum Stonic a primit faruri LED ș.a.m.d. E și bine, că nu mai aștepți ani pentru dotări noi, e și rău, că sunt oameni care n-au fost fericiți de schimbările de consolă centrală venite cu navigația de 10 la Ceed. Na, pro și contra... :)

alexs
Posts: 60
Joined: 30 Jan 2020, 15:51
Auto: Leon 5F FR
Location: Bucharest

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexs »

Thanks.
+1 Laurm :D

alexcrist, ai spus
Deși am și BCW (monitorizarea unghiului mort), sistemul nu intervine dacă am mașină în paralel și virez spre ea.
In aceasta ipostaza ce se intampla? Esti avertizat sau incearca sa te corecteze?

daca tot vorbiti de VAG, check this out

User avatar
ionutp
Admin
Posts: 994
Joined: 22 Aug 2019, 12:14
Auto: Sportage 2014 2.0 DSL AT
Location: Bucharest

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by ionutp »

Da, ar fi util un review pentru BCW :D
BCW (cu rear traffic), alaturi de FCA mi se par si mie foarte utile, ca idee. Nu le-am testat.
Ma gandeam sa imi pun BCW aftermarket, dar nu am idee cat de "reliable" poate sa fie. Iar FCA nu exista aftermarket, desigur.
Kia Sportage 2014 2.0 DSL 136CP AT AWD

alexcrist
Posts: 814
Joined: 08 Feb 2014, 21:25
Auto: Kia XCeed 1,4 T-GDI, 2020
Location: Brașov

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexcrist »

alexs wrote: 13 Jan 2021, 14:41 daca tot vorbiti de VAG, check this out
Ăla e ACC predictiv, deja e altă mâncare de pește. Nu cred că are Kia așa ceva pe niciun model. Doar la Tesla am mai auzit. Momentan Tesla sunt cei mai avansați în domeniu, deja suportă și traversare autonomă prin giratorii, schimbări de bandă, detecție de obstacole mici (gen conuri, jaloane), și cică de-acum lucrează și la detecția și evitarea gropilor și denivelărilor. SFuri :lol:
ionutp wrote: 13 Jan 2021, 15:04 Ma gandeam sa imi pun BCW aftermarket, dar nu am idee cat de "reliable" poate sa fie.
Mă îndoiesc că există ceva AM cât de cât asemănător cu ce e din fabrică. O să revin mai pe seară cu un review. :)

User avatar
zaboss
Posts: 1180
Joined: 16 Sep 2010, 21:41
Auto: Kodiaq 2.0 TSI, 4x4 DSG, Style
Location: București
Contact:

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by zaboss »

Genul acesta de sisteme nu merg after-market. Poate exista varianta retro-fit, montarea componentelor respective de pe mașini care au avut pe mașini care nu au avut dar nu cred că se găsesc "kituri". Sunt sisteme foarte complexe și nu cred că sunt disponibile ca echipamente generice. Nu e vorba numai de un senzor și o cameră, trebuie un calculator și soft care să comunice cu cele ale mașinii...
____________________________________
Light travels faster than sound. That's why most people appear brighter untill you hear them speak.

alexcrist
Posts: 814
Joined: 08 Feb 2014, 21:25
Auto: Kia XCeed 1,4 T-GDI, 2020
Location: Brașov

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexcrist »

Pentru un BCW de bază, strict pentru zona de unghi mort, știu că Renault a implementat o variantă mai simplă/ieftină, inclusiv pe modelele Dacia. Se folosesc senzori similari cu cei de parcare (dacă nu chiar identici). Însă și raza acoperită e foarte redusă, în imediata apropiere a mașinii (adică doar unghiul mort, și probabil și fără Rear Cross Collision Warning): https://ie.e-guide.renault.com/eng/Kadj ... OT-WARNING

Așa ceva cred că se poate monta fără prea mari bătăi de cap și AM. Dar nu se compară cu sistemele mai performante care există și pe Kia, și pe alte mărci, cu radare dedicate în spate, acoperire mult mai mare și scenarii variate (inclusiv RCCW).

alexcrist
Posts: 814
Joined: 08 Feb 2014, 21:25
Auto: Kia XCeed 1,4 T-GDI, 2020
Location: Brașov

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexcrist »

Ok, BCW (Blind-Spot Collision Warning) + RCCW/RCTA (Rear Cross Collision Warning/Rear Cross Traffic Alert - același sistem) + LCA (Lane Change Assist - denumirea nu există în manual sau în lista de opțiuni, doar comportamentul e descris în manual; denumirea am găsit-o doar în documentația tehnică de la Niro).

Tehnic/Hardware:
Sistemul funcționează pe baza a 2 radare (24GHz) montate sub bara spate (nu se văd din exterior), în colțurile mașinii, mai jos de stopuri. Sistemul ține cont și de poziția volanului, pentru a evita alerte eronate în curbe strânse (când mașina aflată imediat în spate ”pare” a fi în lateral).

Sistemul poate avertiza:
  • acustic, folosind două buzz-ere diferite, aflate pe bord, la baza parbrizului, în dreptul tweeter-elor (o perioadă chiar am crezut că se folosesc tweeterele, dar se pare că sunt separate). Sunetul se declanșează doar pe partea necesară.
  • vizual, prin aprinderea sau clipirea martorului din oglinzi:
    Image
  • RCTA avertizează atât acustic și vizual în oglinzi, cât și vizual pe ecranul din bord și pe ecranul multimedia (peste imaginea camerei de marșarier)
Sistemul nu intervine în niciun alt fel asupra direcției mașinii, nu vibrează volanul, nici nu frânează mașina, nici în caz de BCW, nici la RCTA.

Pe Stonic și alte modele din grup (parcă și Elantra) există BCA (Blind-Spot Collision Avoidance), care și intervine dacă tragi de volan spre mașina de alături. Dar cică ar fi doar pe cutia automată. La XCeed nu scrie nimic de ”Avoidance”, nici în configurator, nici în manual, dar nu exclud 100% să existe. Poate confirmă/infirmă altcineva.

La pornirea motorului, sau la la activarea sistemului (dacă a fost dezactivat), martorii din oglinzi se aprind câteva secunde pentru confirmarea funcționalității.

Sistemul de Blind Stop, la mersul înainte, e activ începând cu 30 km/h. Alte mărci folosesc același sistem și când mașina e oprită, pentru a te avertiza dacă deschizi ușa și vine vreo mașină din spate. La XCeed, din păcate, nu funcționează așa.

BCW monitorizează unghiul mort până la cam 3-6.3m în spatele mașinii (în funcție de viteza de deplasare). Sunt detectate vehicule cu viteză relativă între -10 - 250 km/h (-10 înseamnă vehicule pe care le depășești, cu cel mult 10km/h peste viteza lor).

LCA monitorizează vehiculele care vin cu viteză ridicată din spate, până la 70m în spate.

Image

RCTA e activ la manevre cu spatele, indiferent de viteză, și detectează vehicule care se apropie cu viteză relativă 4-36km/h. Avertizările sunt declanșate în funcție de un TTC (Time-To-Collision) de cam 2-3 secunde, similar cu FCA din față.
Oficial, RCTA detectează vehicule până la 20m în laterale, și biciclete până la 15m. Pietonii teoretic nu sunt garantați a fi detectați.

Image

Mai multe detalii tehnice pot fi găsite AICI, dar e posibil ca unele detalii să mai fi fost schimbate.

Software/funcționalitate:
La mersul înainte, martorul din oglinzi se aprinde dacă e un vehicul în unghiul mort (conform condițiilor de viteză). Dacă se activează semnalizarea pe partea unde e martorul aprins, martorul începe să clipească și se declanșează avertizarea acustică pe partea respectivă. Avertizarea acustică și vizuală se repetă continuu până se întrerupe semnalizarea sau până vehiculul din lateral iese din raza de avertizare. Dacă șoferul continuă manevra, sistemul nu mai intervine în niciun fel pentru a evita un eventual contact.

Sistemul detectează foarte bine și mașini de toate felurile, dar și bicicliete, motociclete, și alte vehicule mici.

La partea de LCA, martorul nu se aprinde neapărat dacă o mașină vine ”tare din spate”. Însă dacă se activează semnalizarea și se începe vreo manevră de schimbare a benzii, toate avertizările acustice și vizuale se declanșează.

Pe parte de RCTA, practic, pietonii sunt detectați, nu am avut niciodată vreun caz să nu-i vadă, chiar foarte bine și la distanță mare (pentru un pieton). Astfel încât, mai mult decât BCW, RCTA e util mai ales în parcările înghesuite dintre blocuri, cu pietoni inconștienți care nu pricep că o mașină care manevrează cu spatele are vizibilitate foarte proastă în laterale. :)
Avertizările arată cam așa: https://youtu.be/FhcmjyX4Swc?t=63
(Santa Fe din clip are și funcție de frânare automată, XCeed nu are, cel puțin nu pe cutie manuală)

RCTA poate declanșa simultan avertizări pe ambele părți, dacă e cazul.

Ca parte negativă, sistemul tinde să avertizeze eronat în sensuri giratorii, unde vin mașini ”din toate părțile” (cel puțin la cum le detectează sistemul). Însă chiar și acolo, chiar dacă nu semnalizezi neapărat să schimbi banda (ci să părăsești sensul, de ex.), alertele sunt scurte, și te fac totuși atent la cei din jur, în caz că se bagă vreunul peste tine.

În cel mai rău caz, sistemul poate fi dezactivat ușor, ori din tableta centrală, ori din ecranul din bord (și butoanele de pe volan), ori, cel mai simplu, cu butonul dedicat din stânga-jos, sub volan. Sistemul nu se reactivează automat la pornirea motorului, ci își menține starea.

Pur teoretic, e posibil ca sistemul să se dezactiveze dacă zona radarelor este excesiv de murdară. Însă nu mi s-a întâmplat niciodată. Radarul din față de FCA este mult mai expus, dar cele din spate sunt bine protejate de intemperii.

Concluzii:
Eu sunt mulțumit de sistem și-l țin activ permanent.

Da, se putea mai mult, mai ales că lipsurile se puteau rezolva doar din software (avertizare la deschiderea ușilor pe loc, sau corecția traiectoriei similar cu LKAS dacă încerci să schimbi banda când e deja ocupată). Însă ce face, face bine.

Nu știu cât de bine se comportă sistemul în condiții mai dificile (ceață, viscol). Dar pe ploaie nu am observat probleme.

User avatar
ionutp
Admin
Posts: 994
Joined: 22 Aug 2019, 12:14
Auto: Sportage 2014 2.0 DSL AT
Location: Bucharest

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by ionutp »

Super, poate ar trebui sa avem o zona de tutoriale unde sa fie grupate astfel de lucruri, multumim!

Eu la aftermarket BCW ma gandeam la ceva de genul: https://www.amazon.co.uk/KIMISS-Detecti ... 0865SRWDZ/
Nu intervine automat in niciun fel, nu se leaga la CAN sau altceva. Are niste senzori de 24GHz, se monteaza sub bara si se trag niste fire.
Are si indicator luminos si buzzer. De montat i-am intrebat pe baietii care au montat navigatia si camera spate, ziceau ca au montat si un astfel de sistem, dar ca nu au idee cat de eficient e.

Nu ma astept in niciun caz sa fie ca cel din fabrica. As spera doar sa faca ceva, cat de cat. La urma urmei ar putea fi si fake, doar sa aprinde niste beculete si in rest sa fie gol (cum am vazut la Nitro OBD2, care cica ar mari puterea motorului dar nu face efectiv nimic, doar aprinde un LED).
Nu am strict nevoie de el, intorc capul cand schimb benzile si evit sa ies cu spatele in "strada", dar ar ajuta. Sunt situatii "greu de prins" la ochi, cum ar fi in zonele mai intunecate chiar si ziua (copaci, Kisselef de exemplu) si soferii care nu folosesc luminile ca na, e scump halogenul. :D
Kia Sportage 2014 2.0 DSL 136CP AT AWD

alexcrist
Posts: 814
Joined: 08 Feb 2014, 21:25
Auto: Kia XCeed 1,4 T-GDI, 2020
Location: Brașov

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexcrist »

Interesant că există AM sisteme cu radare, nu mă așteptam (dar nici n-am căuat :) ). Și pe hârtie pare foarte capabil, oferind BCW, LCA, RCTA, chiar și avertizarea la deschiderea ușilor (care lipsește la XCeed, deși cred că există pe alte modele din grup).

Singurele minusuri evidente mi se par prețul destul de piperat (cred că e mai scump decât opțiunea de la Kia), pe lângă care plătești și montaj. Plus faptul că schimbi sticla oglinzii. Dacă tot e AM, ar fi putut alege o altă variantă de integrare, nu în sticla oglinzii. E ciudat și că oferă RCTA, dar în poze nu au intrare pentru marșarier, doar pentru semnalizări și claxon(?!), și nici intrare pentru uși (pentru avertizarea la deschidere). Sunt niște semne de întrebare, dar poate pozele de pe amazon nu sunt complete/actualizate.

Eficiența lor nu ți-o poate garanta nimeni în mod real, și depinde și de montaj/calibrare (să fie perfect aliniați, altfel bat/monitorizează aiurea). Dar dacă îți permiți să experimentezi și accepți schimbarea sticlei, plus operația de montaj (că atâta căblăraie presupune de/remontarea multor repere), îi poți încerca.

alexcrist
Posts: 814
Joined: 08 Feb 2014, 21:25
Auto: Kia XCeed 1,4 T-GDI, 2020
Location: Brașov

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by alexcrist »

ODO: 23.600 km

Am rezolvat și cu asigurările pe următorul an. :)

RCA la Omniasig, 12 luni, cu decontare directă, B7, 562 de lei.
Casco la Groupama, Extreme + ceva clauze extra, 2660 lei.

Mersi andrei1271984 pentru servicii. Nota 10. :D

User avatar
silvadark
Posts: 60
Joined: 12 Mar 2015, 12:43
Auto: Kia Ceed 3 SW 1.4 T-GDi 7DCT
Location: Galati

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by silvadark »


andrei1271984
Posts: 963
Joined: 06 Nov 2016, 15:17
Auto: Sportage 1.6 T-GDI 6MT GT-Line
Location: Bucuresti

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by andrei1271984 »

Cu placere Alex \:D/
Sper sa n-ai ocazia sa le folosesti [-X
Kia Sportage 2021 1.6 T-GDI 6MT GT-LINE

EX : Kia Sportage 2016 1.6 GDI Classic +

andreigabriel
Posts: 36
Joined: 17 Sep 2020, 11:48
Auto: Kia Xceed
Location: Iasi

Re: Gălbuia neplanificată - Kia XCeed 2020

Post by andreigabriel »

Salutare,

După multe plimbări, cu ce părere ai rămas legat de folia de pe parbriz?

Te-ai gândit și la una de protecție pentru exterior?
Deluxe White - XCeed 1.6T-GDI DCT

Post Reply

Return to “Jurnal de bord”