Citroen C4 vs. Kia pro_cee'd - Nonconformism de buget
Pro_cee'd, nou-venitul in segmentul compactelor in trei usi, are de infruntat nume mult mai cunoscute pentru a-si asigura succesul dorit. Unul dintre acestea este C4, in versiunea coupé.
C4 este un model confirmat in clasa compacta, care a debutat in 2004. Versiunea coupé este sensibil diferita de cea in cinci usi, datorita unei parti posterioare neobisnuite, cu o luneta fractionata si segmentul inferior al acesteia inclinat spre interior. Pasionatii marcii vor recunoaste aici o reminiscenta mult mai atragatoare a solutiei similare folosite de constructor in anii ’60 pe Ami 6. Desi nu mai este un model chiar nou, stilul diferit atrage inca atentia in trafic. Aceasta alegere vine si cu avantaje in ceea ce priveste aspectul practic, intrucat, impreuna cu geamurile laterale mari, asigura o vizibilitate foarte buna la manevrele cu spatele.Pro_cee'd este versiunea recent lansata, in trei usi, a unui model care a intrat tumultuos in lupta anul trecut, inregistrand succes comercial in Romania gratie unui raport calitate/pret foarte bun. Si in acest caz, designul este altul decat al modelului din care a fost declinat, insa diferentele sunt mai subtile. Ampatamentul a ramas identic, dar caroseria a crescut cu 15 mm, fiind si cu 30 mm mai joasa. Rezultatul este deosebit de atragator, mai ales tinand cont ca vine de la un producator care abia incepe sa-si consolideze identitatea stilistica. Se remarca linia laterala ascendenta, flancurile inalte si spatele masiv, ce construiesc o imagine dinamica, pe care segmentul de clientela tintit, de oameni tineri, activi, nu are cum sa nu o aprecieze.
La interior, modul de abordare este complet diferit. Deja, dupa zeci de ani, nu mai mira pe nimeni ca Citroën experimenteaza tot felul de idei in cautarea unui aspect futurist, cat mai departe de ceea ce putem considera ca fiind “normalâ€. E si cazul lui C4, care propune afisaje digitale dispersate pe toata plansa de bord si un volan cu butuc fix, pe care sunt inghesuite tot felul de comenzi. Fanii lui Asimov vor iubi automobilul, chiar daca urmarirea tuturor informatiilor si actionarea unor comenzi (cum ar fi a claxonului) necesita o perioada de obisnuinta.
Pe de alta parte, Kia a preferat sa nu riste nimic, propunand un stil clasic, cu toate comenzile si instrumentele plasate acolo unde te astepti. Daca formele in sine nu spun nimic special, mici detalii - ca ornamentele care imita aluminiul si combinatia alb-negru intalnita la ceasurile de bord - picanteaza ceea ce altfel ar fi fost o atmosfera terna. Plasticele nu difera radical in ce priveste calitatea, dar cu toate acestea habitaclul lui C4 arata mai rafinat, in timp ce al lui pro_cee'd, mai “ieftinâ€.
Nu am intampinat dificultati in a gasi rapid o pozitie optima de sofat la nici unul dintre automobilele testate, datorita reglajelor optime. C4 dispune de scaune mai moi, dar cu un spatar mai puternic profilat, aspect care se traduce printr-un sprijin lateral mai bun pe viraje. Montantul central, pozitionat foarte in spate, aduce cu sine dificultati in manuirea centurii de siguranta, mai ales de catre persoanele care aleg o pozitie mai apropiata de volan. In spate, accesul s-a dovedit in ambele cazuri destul de bun pentru configuratia cu trei usi, multumita scaunelor culisante. Spatiul disponibil este similar si suficient pentru doi adulti, chiar si cu o inaltime de peste 1,85 metri. Aceleasi geamuri mari sunt responsabile pentru o atmosfera mai luminoasa, mai relaxanta, in C4.
Motorizari aproape identice
Automobilele aveau motoare de cilindree identica (1,6 litri) si puteri apropiate. De la volan nu se sesizeaza diferente notabile din punct de vedere al reactiilor in diverse situatii, ci doar in ceea ce priveste rafinamentul, unde HDi-ul francezilor este superior. Pe hartie, cifrele comunicate de Citroën pentru acceleratia de la 0 la 100 km/h, viteza maxima si consumul de combustibil sunt mai bune, in ciuda unei puteri maxime cu 5 CP mai mici, probabil si datorita unei mase proprii usor mai reduse. Ambele modele au cutii de viteze manuale cu cinci trepte. Transmisia lui C4 este un pic mai bine etajata, insa s-a dovedit mai putin precisa. Preferam cutia de pe Kia, care se manevreaza mai bine, permitand schimbari mai rapide, chiar daca nu vorbim de masini sport. Un alt dezavantaj al lui C4 vine din partea pedalei de ambreiaj, care se actioneaza mai greu decat ne-am fi asteptat de la un automobil orientat catre confort.
Din punct de vedere al tinutei de drum, pro_cee'd este avantajat de o suspensie spate multibrat, care “tine†mai bine automobilul pe viraje decat puntea semi-independenta a lui C4, precum si de valorile cu aproape 5 cm mai mari ale ecartamentelor. Suspensia francezului, mai moale, avantajeaza confortul, insa lucreaza uneori zgomotos. In ambele cazuri, directia s-a dovedit destul de asistata, cu un plus minor la precizie pentru modelul coreean. Per total, Kia este mai dinamica si pare mai bine inchegata, dar in interpretarea acestei afirmatii trebuie tinut cont si de faptul ca Citroën-ul din imagini era un automobil de teste trecut de 20.000 de kilometri.
In ceea ce priveste pretul, pro_cee'd reprezinta o oferta mai buna, chiar daca nu este atat de bine dotat standard ca C4. In cazul francezilor, exista acum o oferta pentru echiparea “TechnoEvolutionâ€, cu un pret de baza de 13.053 euro, fara TVA.
Verdict
Nou-venitul pro_cee'd face o figura frumoasa datorita unui aspect dinamic si unei tinute de drum mai bune. Habitaclul este corect finisat, dar nu sustine foarte bine designul exterior. Citroën C4 este mai rafinat si se adreseaza celor mai putin conformisti, dar are un comportament rutier mai "moale".
Kia castiga aceasta competitie datorita pretului mai bun.
sursa
http://www.autoshow.ro/index.php?page=article